Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden Citytree B.V.
Bij bomen- en plantencentrum Citytree B.V. staat de kwaliteit en de soortechtheid van de bomen en planten hoog in het vaandel. Alle bomen/planten worden streng geselecteerd op kwaliteit en uiterlijke kenmerken. Onderlinge afwijkingen zijn niet geheel te voorkomen, omdat het gaat om natuurproducten. Daarnaast zal Citytree zo zorgvuldig mogelijk toezien op de juiste samenstelling van beplanting, grond, bemesting en voeding.
Onze bomen en planten zijn levend materiaal, waardoor de koper zelf verantwoordelijk is voor de juiste aanplant en het juiste onderhoud van de bomen en planten. Mocht u onderhoudstips willen of vragen hebben over uw boom of plant, dan horen wij dat graag.
Hieronder onze uitgebreide voorwaarden voor retourneren en garantie. [om in aanmerking te komen voor garantie dient u altijd een aankoopbon, orderbevestiging of factuur te kunnen tonen]
Citytree kan in geen geval verantwoordelijk worden gehouden voor diefstal of vermissing van producten.
Heeft u de bomen/planten en/of andere materialen bij ons aangeschaft via een hovenier of groenvoorziener, dan is het belangrijk dat de hovenier/groenvoorziener contact met ons opneemt.
Bomen en planten
Retourneren van bomen en planten (levend materiaal)
Onze bomen en planten zijn levend materiaal en kunnen hierdoor dus binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen bederven of verouderen. Hierdoor is het retourneren van bomen/planten niet mogelijk. Mocht u de boom alsnog willen retourneren dan kan dat alleen na toestemming van Citytree. De kosten voor het retourneren komen altijd voor rekening van de koper.
Garantie op bomen en planten (levend materiaal)
Art 1. U krijgt 2 maanden garantie op levend materiaal [bomen/- planten] op de kwaliteit en soortechtheid van het geleverde materiaal, mits:
- de koper het geleverde materiaal binnen 5 dagen na aankoop heeft geplant of wind- en vorstvrij bewaart en de wortel, kluit of pot vochtig wordt gehouden [bij wortelgoed binnen 2 dagen planten]
- de koper het geleverde materiaal met de juiste grond en voeding en volgens de instructies van Citytree heeft geplant [bij wortelgoed met Vivimus universeel of mycorrhiza]
- de koper de bomen met een stamhoogte van 180cm heeft geplaatst met min. 2 boompalen met boomband of een leiconstructie
Art 2. De volgende situaties zijn uitgesloten van garantie; bomen en planten zijn immers levend materiaal.
- de koper is zelf verantwoordelijk voor de bestrijding van eventuele ziekten en plagen bij bomen en planten
- Citytree kan niet verantwoordelijk worden gehouden als de boom of plant doodgaat door een onjuiste hoeveelheid water (te veel of te weinig water) of door een gebrek aan goede drainage.
- Citytree kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor vorst- en windschade aan bomen en planten.
Plantenbakken
Retouren van plantenbakken
De kosten voor het retouren van plantenbakken komt altijd voor rekening van de koper.
Garantie op plantenbakken
Bij aanschaf van een plantenbak bij Citytree krijgt u 5 jaar garantie, mits u voldoet aan de volgende voorwaarden:
Art. 1: Afwijkingen betreffende de kleur, slijtvastheid of dergelijke, die vanuit technisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens de geldende normen, vallen buiten de garantie
Art. 2: Bij aanschaf dient de koper kennis te nemen van de producthandleiding [de producthandleiding kunt u downloaden op onze website].
Art. 3: De koper dient bij levering het product altijd te controleren op eventuele gebreken. Indien de bak niet overeenkomt met de overeenkomst, dient u dat te melden binnen 48u na levering. [dit geldt ook voor schade door het transport van het product]
Art. 4: De koper kan geen beroep doen op de garantie door gebreken die zijn ontstaan door onjuiste montage, oneigenlijk gebruik of als er wijzigingen zijn aangebracht aan het product.
Art. 5: Alle reclamaties, van welke aard dan ook, kunnen hoogstens aanleiding geven tot de vervanging van de geleverde producten. Mocht vervanging van het product niet mogelijk zijn, dan kan Citytree overgaan tot restitutie van de aankoopsom.
Leiconstructies
Retouren van leiconstructie (en onderdelen voor leiconstructies)
De kosten voor het retouren van leiconstructies (en onderdelen voor leiconstructies) komt altijd voor rekening van de koper.
Garantie op leiconstructies
Bij aanschaf van een lei- of dakconstructie of materialen voor deze constructies bij Citytree krijgt u 5 jaar garantie, mits u voldoet aan de volgende voorwaarden:
Art. 1: Afwijkingen betreffende de kleur, slijtvastheid of dergelijke, die vanuit technisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens de geldende normen, vallen buiten de garantie
Art. 2: Bij aanschaf dient de koper kennis te nemen van de producthandleiding [de producthandleiding kunt u downloaden op onze website].
Art. 3: De koper dient bij levering het product altijd te controleren op eventuele gebreken. Indien de geleverde onderdelen niet overeenkomen met de overeenkomst, dient u dat de melden binnen 48u na levering. [dit geldt ook voor schade door het transport van het product]
Art. 4: De koper kan geen beroep doen op de garantie door gebreken die zijn ontstaan door onjuiste montage, oneigenlijk gebruik of als er wijzigingen zijn aangebracht aan het product.
Art. 5: Alle reclamaties, van welke aard dan ook, kunnen hoogstens aanleiding geven tot de vervanging van de geleverde producten. Mocht vervanging van het product niet mogelijk zijn, dan kan Citytree overgaan tot restitutie van de aankoopsom.
Overige producten
Het retouren van overige producten kan alleen in overleg met CityTree. De kosten voor het retouren van overige producten komt altijd voor rekening van de koper.
Mocht uw aankoop vallen binnen onze garantievoorwaarden, dan horen wij het graag. Wij gaan samen met u op zoek naar een passende oplossing. Als uw aankoop valt binnen onze garantievoorwaarden, ontvangt u kosteloos een vervangende boom of plant. Mocht de desbetreffende boom/plant niet meer te verkrijgen zijn, dan ontvangt u de waarde van de boom/plant die vervangen moet worden als korting op een nieuw product.
Algemene voorwaarden ADEZZ
1. Aanbiedingen
1.1 Een door Leverancier gedaan aanbod is niet bindend, tenzij een termijn voor aanvaarding onderdeel uitmaakt van het aanbod. Leverancier heeft het recht het aanbod te wijzigen, aan te passen en in te trekken. Leverancier behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om, indien dit noodzakelijk is, prijzen te wijzigen.
1.2 Een aanbod bevat een volledige en gedetailleerde beschrijving van het aangeboden Product. De beschrijving is gedetailleerd genoeg om de Klant in staat te stellen een weloverwogen beslissing omtrent het aanbod te maken.
1.3 Leverancier is niet verplicht een Product te leveren voor de in een offerte/aanbieding vermelde prijs indien deze prijs berust op een druk- of schrijffout of indien sprake is van een kennelijke vergissing. De Klant heeft geen recht op een lagere prijs indien een Product tegen een dergelijke prijs via een ander verkoopkanaal van Leverancier of door een andere aan Leverancier gelieerde onderneming wordt aangeboden.
1.4 Afbeeldingen, tekeningen, maten en andere beschrijvingen van de Producten zijn zo nauwkeurig en zo waarheidsgetrouw als mogelijk, doch niet juridisch bindend. Kleine afwijkingen zijn toegestaan; hieraan kan de Klant geen rechten ontlenen.
1.5 De Klant kan bestellingen plaatsen op de manieren die op de Website worden aangegeven.
2. Overeenkomst
2.1 Onverminderd het in Artikel 4.4 bepaalde, komt een Overeenkomst tot stand wanneer de Klant het aanbod heeft aanvaard en aan de overeengekomen voorwaarden is voldaan. Telefonische bestellingen leiden pas tot een overeenkomst na schriftelijke bevestiging door Leverancier.
2.2 Indien de Klant een aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Leverancier aanvaarding onverwijld en langs dezelfde weg. Zolang de ontvangst van de aanvaarding nog niet door Leverancier is bevestigd, kan de Klant de Overeenkomst nog opzeggen.
2.3 Indien en voor zover de Overeenkomst langs elektronische weg tot stand komt, treft Leverancier passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische gegevensoverdracht en zorgt hij voor een veilige digitale omgeving. Indien de Klant elektronisch kan betalen, zal Leverancier in samenwerking met zijn leveranciers passende beveiligingsmaatregelen treffen.
2.4 Met inachtneming van het toepasselijke recht, heeft Leverancier het recht onderzoek te doen naar en/ of informatie op te vragen bij de Klant omtrent diens vermogen om aan de financiële verplichtingen uit de Overeenkomst te voldoen, en omtrent de feiten en omstandigheden die tot een conclusie zouden moeten leiden of Leverancier al dan niet een Overeenkomst wil sluiten. Indien dit onderzoek Leverancier redelijke gronden verschaft om geen Overeenkomst aan te gaan, heeft Leverancier het recht een bestelling niet te aanvaarden of aan een Overeenkomst bijzondere voorwaarden te verbinden.
2.5 Nadat een Overeenkomst tussen Leverancier en de Klant tot stand is gekomen, stelt Leverancier de Klant op de hoogte van de beoogde leveringsdatum. Indien en voor zover als gevolg van handelingen of nalaten van de Klant het Leverancier onmogelijk is het (de) Product(en) op de aangekondigde leveringsdatum of binnen een termijn van vier (4) weken daarna te leveren, heeft Leverancier het recht de koopprijs in overeenstemming met de Eurozone Producer Price Index te verhogen.
3. Levering
3.1 Leverancier levert het (de) Product(en) door verzending aan de Klant of diens vertegenwoordiger.
3.2 Plaats van levering is het adres dat door de Klant aan Leverancier is opgegeven.
3.3 Indien de Klant een onjuist adres voor levering heeft opgegeven, heeft Leverancier het recht om extra bezorgkosten bij de Klant in rekening te brengen.
3.4 Leveringstijden zoals opgegeven door Leverancier zijn bij benadering en zijn niet te beschouwen als fatale termijnen. Het enkele verstrijken van een leveringstermijn geeft de Klant geen recht op schadevergoeding, ontbinding van de Overeenkomst of het niet-nakomen van enige verplichting van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst of een daarmee samenhangende Overeenkomst, zulks met uitzondering van het in Artikel 5.6 bepaalde. Ongeacht de grondslag van de aansprakelijkheid, is Leverancier in geen geval aansprakelijk voor bijzondere, gevolg-, indirecte of incidentele schade, met inbegrip van maar niet beperkt tot schade veroorzaakt door vertragingen, gederfde winst, gemiste besparingen, gestegen operationele kosten, verlies van afnemers, verloren goodwill, enz., met welke oorzaak ook.
3.5 Leverancier doet zijn best om de Website zo actueel mogelijk te houden. Indien de levering van een besteld Product niet langer mogelijk is, zal Leverancier zich inspannen om een vervangend Product te leveren. Als het bestelde Product niet meer leverbaar is, zal Leverancier de Klant daarvan binnen dertig (30) dagen na het plaatsen van de bestelling in kennis stellen en krijgt de Klant vervolgens de mogelijkheid aangeboden om een vervangend Product te ontvangen.
3.6 Indien een Product niet kan worden geleverd, wordt de Klant binnen dertig (30) dagen daarvan in kennis gesteld. In dat geval heeft de Klant het recht de Overeenkomst zonder enige financiële verplichting op te zeggen. De Klant heeft geen recht op schadevergoeding. In geval van opzegging overeenkomstig dit Artikel 5.6, dient Leverancier het door de Klant betaalde bedrag zo spoedig mogelijk terug te betalen, doch uiterlijk binnen veertien (14) dagen na opzegging.
3.7 Leverancier blijft aansprakelijk voor schade aan het Product of verlies van het Product tot aan het tijdstip van aflevering aan de Klant of diens vertegenwoordiger. Om die reden zal Leverancier het Product verzekeren tot het moment van aflevering. Na aflevering aan de Klant gaat het risico van het Product over op de Klant.
3.8 De Klant is verplicht de Producten op de overeengekomen plaats(en) en op het moment dat Leverancier deze bij de Klant aflevert of laat afleveren, of op het moment dat de Producten overeenkomstig de Overeenkomst aan de Klant ter beschikking worden gesteld, in ontvangst te nemen. Indien de Klant dit nalaat, komen de daaruit voortvloeiende (on)kosten, waaronder de verzendkosten, voor zijn rekening.
3.9 Indien de Klant weigert of nalaat informatie of instructies te verstrekken die nodig zijn ten behoeve van de levering, zullen de voor levering bestemde Producten voor rekening en risico van de Klant worden opgeslagen.
4. Herroepingsrecht
4.1 Bij de aankoop van Producten heeft de Klant gedurende veertien (14) dagen de mogelijkheid om de Overeenkomst zonder opgave van redenen op te zeggen. Deze Bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het (de) Product(en) door de Klant of een door de Klant aangewezen derde, tenzij het een gepersonaliseerd Product betreft zoals nader omschreven in Artikel 8.1(a). Daarnaast kan het Herroepingsrecht overeenkomstig het in Artikel 8 bepaalde door Leverancier worden uitgesloten.
4.2 Tijdens de Bedenktijd dient de Klant zorgvuldig met het Product en de verpakking om te gaan. De Klant dient het Product alleen uit te pakken of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of de Klant het Product wenst te behouden. Indien de Klant zijn Herroepingsrecht wenst uit te oefenen, dient de Klant het Product met alle daarbij geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijs mogelijk – in de originele staat en verpakking aan Leverancier te retourneren, conform de door Leverancier verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
3.3 Indien de Klant zijn Herroepingsrecht wenst uit te oefenen, dient de Klant dit kenbaar te maken door middel van het herroepingsformulier dat op de Website beschikbaar is, of door een e-mail naar Leverancier te sturen. Nadat de Klant Leverancier in kennis heeft gesteld dat hij zijn Herroepingsrecht wenst uit te oefenen, dient het Product binnen veertien (14) dagen te worden geretourneerd. De Klant dient door middel van een verzendbewijs aan te kunnen tonen dat de geleverde Producten tijdig zijn geretourneerd.
3.4 Indien de Klant bij het verstrijken van de in Artikel 6.1 en 6.3 genoemde termijnen zijn Herroepingsrecht niet heeft uitgeoefend, zijn wens daartoe niet kenbaar heeft gemaakt of het (de) Product(en) niet aan Leverancier heeft geretourneerd, is de koop definitief.
4. Kosten in geval van herroeping
4.1 Indien de Klant zijn Herroepingsrecht uitoefent, zijn de kosten van de retourzending voor rekening van de Klant.
4.2 Indien de Klant een bedrag heeft betaald, zal Leverancier dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen veertien (14) dagen na uitoefening van het Herroepingsrecht door de Klant, terugbetalen. Voorwaarde voor terugbetaling is dat het geretourneerde Product door Leverancier is ontvangen.
4.3 Terugbetaling geschiedt door middel van dezelfde betaalmethode die door de Klant is gebruikt, tenzij de Klant uitdrukkelijk instemt met een andere betaalmethode en op voorwaarde dat de terugbetaling geen kosten voor de Klant oplevert.
4.4 In afwijking van het in Artikel 7.3 bepaalde, is Leverancier niet gehouden tot vergoeding van bijkomende kosten, indien de Klant uitdrukkelijk heeft gekozen voor een andere wijze van levering dan de door Leverancier geboden goedkoopste standaardlevering.
5. Uitsluiting van het herroepingsrecht
5.1 Leverancier kan het Herroepingsrecht van de Klant in de volgende gevallen uitsluiten:
(a) het (de) te leveren Product(en)
(i) is (zijn) gemaakt volgens de door de Klant verstrekte specificaties; of
(ii) is (zijn) niet geprefabriceerd; of
(iii) is (zijn) gemaakt op basis van een individuele keuze of beslissing van de Klant;
(iv) is (zijn) kennelijk gepersonaliseerd;
(b) Producten die vanwege hun aard niet kunnen worden geretourneerd; en
(c) Producten waarvan de prijs onderhevig is aan schommelingen waarop Leverancier geen invloed heeft, zoals maar niet beperkt tot de prijs van grondstoffen.
5.2 In geval van een gepersonaliseerd Product zal Leverancier de Klant hiervan op voorhand in kennis te stellen.
6. Prijs en Betaling
6.1 Alle door Leverancier vermelde prijzen zijn inclusief BTW.
6.2 Voor de betaling van de bestelde Producten kan de Klant gebruikmaken van de op de Website genoemde betaalmethoden. De Klant kan zelf kiezen welke betaalmethode zijn voorkeur heeft. Te betalen bedragen dienen op de bankrekening van Leverancier te worden gestort.
6.3 Bij de totstandkoming van de Overeenkomst, dient, in geval de Klant de koopprijs van de Producten niet vooruitbetaalt, ten minste vijftig procent (50%) van de factuur vóór levering door de Klant te worden voldaan. Indien de Klant hier niet aan voldoet, kan Leverancier extra kosten in rekening brengen.
6.4 Tenzij tussen partijen schriftelijk anderszins is overeengekomen, zijn de facturen opeisbaar na levering van het Product en dienen deze uiterlijk dertig(30) dagen, te rekenen vanaf de datum van levering, zonder enige korting of andere toegestane inhouding te worden voldaan. Facturen worden uiterlijk twee (2) dagen na de datum van levering verzonden.
6.5 Indien betaling achterwege blijft en de Klant, na in gebreke te zijn gesteld waarbij de Klant veertien (14) dagen de tijd heeft om zijn verzuim te herstellen, alsnog in verzuim is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen, is de Klant aan Leverancier rente over dat bedrag verschuldigd met ingang van de dag volgend op het verstrijken van de in de ingebrekestelling genoemde termijn tot en met de dag waarop voldoening van het betreffende bedrag door de Klant plaatsvindt. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.
6.6 Voor achterstallige betalingen is de Klant aan Leverancier alle buitengerechtelijke kosten verschuldigd, met een minimum van EUR 40. Deze kosten worden berekend op basis van de onderstaande tabel, te weten de hoofdsom plus rente:
(a) over de eerste EUR 2.500 15%
(b) over het meerdere, tot EUR 5.000 10%
(c) over het meerdere, tot EUR 10.000
(d) 5% over het meerdere, tot EUR 200.000 1%
(e) over het meerdere, vanaf EUR 200.000 0,5%
De werkelijke buitengerechtelijke kosten zijn verschuldigd indien deze hoger zijn dan de hierboven genoemde berekening.
6.7 Ontvangstbewijzen voor de door Leverancier geleverde Producten worden naar het door de Klant opgegeven e-mailadres verzonden.
6.8 De Klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Leverancier te melden.
7. Eigendomsvoorbehoud
7.1 Leverancier levert de Producten aan de Klant onder voorbehoud van eigendom krachtens artikel 3:92 van het Burgerlijk Wetboek totdat alle vorderingen ter zake van (i) de tegenprestatie voor de door Leverancier krachtens de Overeenkomst(en) geleverde of te leveren Producten, en (ii) krachtens die Overeenkomst ten behoeve van de Klant verrichte of te verrichten werkzaamheden, (iii) een tekortkoming van de Klant in de nakoming van de Overeenkomst(en), alsmede (iv) vorderingen wegens tekortschieten in de nakomingvan genoemde Overeenkomsten, zoals schade, boetes, rente en onkosten, volledig zijn voldaan.
7.2 De door Leverancier geleverde Producten mogen niet worden vervreemd of bezwaard. Dit beding heeft goederenrechtelijk effect.
7.3 In geval van beslaglegging op de Producten of soortgelijke handelingen of ingrepen door derden als gevolg waarvan Leverancier het eigendomsrecht op de Producten kan verliezen, dient de Klant Leverancier hiervan onverwijld schriftelijk in kennis te stellen.
8. Conformiteit en Garantie
8.1 Leverancier garandeert dat het (de) Product(en), met inbegrip van toebehoren en onderdelen van het (de) Product(en), gedurende een termijn van vierentwintig (24) maanden na levering overeenstemmen met de Overeenkomst en de in het aanbod vermelde specificaties.
8.2 Leverancier kan in geen geval verantwoordelijk worden gehouden voor de geschiktheid van de Producten voor elke individuele toepassing door de Klant, noch voor enig advies ter zaken van het gebruik of de toepassing van de Producten.
8.3 De garantie geldt niet als:
(a) de Klant zelf de Producten heeft gerepareerd, aangepast of bewerkt, of een derde dit heeft laten doen;
(b) normale slijtage of schade;
(c) de geleverde Producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig zijn gebruikt, of indien deze in strijd met de door Leverancier verstrekte en/of op de verpakking vermelde instructies zijn gebruikt;
het gebrek geheel of gedeeltelijk het gevolg is van (toekomstige) overheidsvoorschriften ter zake van de aard of de kwaliteit van de gebruikte materialen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij de certificering van grondstoffen.
8.4 Onder de garantie heeft de Klant geen recht op vervanging of terugbetaling bij verloren gegane of gestolen goederen.
8.5 De garantietermijn en -procedure en de aanwijzingen voor gebruik zijn vastgelegd in het productinformatieblad, die kan worden gevonden door naar de volgende website te gaan en het (de) volgende bestand(en) te downloaden: https://www.adezz.com/ downloads.
9. Klachten
9.1 De Klant dient Leverancier binnen de redelijke termijn van twee (2) weken na levering schriftelijk in kennis te stellen van verkeerd geleverde producten.
9.2 Een klacht van de Klant dat het geleverde Product gebrekkig is, moet binnen de twee (2) maanden nadat de Klant het gebrek heeft ontdekt en binnen de garantietermijn overeenkomstig Artikel 11.2 worden ingediend. Na verstrijken van deze termijn wordt een klacht als vervallen beschouwd.
9.3 Elke klacht dient vergezeld te gaan van een ontvangstdatum en -nummer, een volledige en gedetailleerde beschrijving van de klacht. De klacht moet voldoende details bevatten om Leverancier in staat te stellen een gefundeerd besluit over de klacht te kunnen nemen.
9.4 Op de Klant rust de bewijslast dat de geleverde Producten niet aan de overeengekomen specificaties voldoen.
9.5 Indien de Klant een klacht over geleverde Producten bij Leverancier meldt, dient de Klant Leverancier in de gelegenheid te stellen de Producten zo spoedig mogelijk te inspecteren. Leverancier inspecteert de Producten op de eenvoudigste manier mogelijk die de Klant mogelijk kan maken, zo nodig door de Producten langs te brengen bij Leverancier. Indien de klacht ongegrond wordt bevonden, zijn alle redelijkerwijs door Leverancier gemaakte onkosten voor rekening van de Klant.
9.6 Geringe afwijkingen in de geleverde Producten qua maatvoering, kleur, vorm en verpakking, kunnen voor de Klant geen reden zijn om: (i) de Overeenkomst te ontbinden, (ii) afname te weigeren, (iii) schadevergoeding te vorderen of een klacht in te dienen. Hetzelfde geldt ten aanzien van kleine aanpassingen aan de Producten, op voorwaarde dat dergelijke aanpassingen het Product niet wezenlijk veranderen.
9.7 Bij Leverancier ingediende klachten worden binnen dertig (30) dagen na ontvangst beantwoord. Indien een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, zal Leverancier binnen dertig (30) dagen reageren middels een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een uitvoeriger antwoord kan verwachten.
9.8 Producten moeten in de originele verpakking en in nieuwstaat worden geretourneerd.
9.9 Indien de Klant een klacht ter kennis van Leverancier brengt, dient de Klant Leverancier de mogelijkheid geven om Producten die binnen de garantietermijn gebrekkig blijken, te repareren, te vervangen of opnieuw te leveren, dit ter vrije beoordeling van Leverancier. Indien gebrekkige Producten worden vervangen, gaat de eigendom van deze gebrekkige Producten over op Leverancier. Leverancier krijgt voldoende tijd en gelegenheid om gebreken te verhelpen.
10. Overmacht
10.1 Een tekortkoming of vertraging in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst kan niet aan Leverancier worden toegerekend indien en voor zover de tekortkoming of vertraging wordt veroorzaakt door een niet redelijkerwijze voorzienbare gebeurtenis, of deze het gevolg is van een oorzaak buiten de macht van Leverancier die de nakoming van de verplichtingen van Leverancier onmogelijk maakt of zo moeilijk en kostbaar maakt dat nakoming onredelijk zou zijn (Overmacht).
10.2 Onder Overmacht wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot van overheidswege uitgevaardigde of uit te vaardigen maatregelen die de verkoop, levering en/of het gebruik van de Producten verhinderen of beperken, een tekort aan de te leveren Producten, im- en exportverboden, het niet of niet tijdig nakomen van verplichtingen door toeleveranciers van Leverancier en/of transportbedrijven en/of vervoersbedrijven, verstoringen in het productieproces van de Producten, het niet kunnen verkrijgen door Leverancier van de benodigde vergunningen, stakingen of arbeidsonrust, oorlog, ziekte, epidemieën/pandemieën, natuur- en/of kernrampen, explosies, terreurdaden en/of terreurdreiging, en vertraging in het transport van de Producten.
10.3 In geval van Overmacht is Leverancier, na schriftelijke kennisgeving daarvan aan de Klant, voor de duur van de Overmacht ontheven van enige aansprakelijkheid zijnerzijds voor de nakoming van zijn opgeschorte verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst.
10.4 In geval van Overmacht, en in geval van wanprestatie zijdens de Klant, heeft Leverancier het recht hetzij levering uit te stellen totdat de omstandigheden zijn gewijzigd, hetzij – indien levering nog niet heeft plaatsgevonden – de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen zonder dat Leverancier tot enige schadevergoeding uit hoofde van artikel 6:78 BW gehouden is.
11. Aansprakelijkheid
11.1 Leverancier is in geen geval aansprakelijk voor schade of slijtage die is veroorzaakt door gebruik van de Producten. Deze risico’s zijn voor rekening en risico van de Klant.
11.2 De aansprakelijkheid van Leverancier uit hoofde van enige Overeenkomst en/of op andere rechtsgronden is beperkt tot (i) honderd procent (100%) van het bedrag van de aankoopprijs van het betreffende Product zoals onder de betreffende Overeenkomst is gefactureerd of, indien dit lager is, (ii) het bedrag dat de verzekeraar van Leverancier daadwerkelijk uitbetaalt ter zake van de claim.
11.3 Ongeacht de grondslag van de aansprakelijkheid, is Leverancier niet aansprakelijk voor bijzondere, gevolg-, indirecte of incidentele schade, met inbegrip van maar niet beperkt tot schade veroorzaakt door vertragingen, gederfde winst, gemiste besparingen, gestegen operationele kosten, verlies van afnemers, verloren goodwill, enz., met welke oorzaak ook.
11.4 De Klant vrijwaart Leverancier voor eventuele aanspraken boven de aansprakelijkheidsbeperking indien de uiteindelijke eigenaar/eindgebruiker van de Producten of een andere derde rechtstreeks een vordering tegen Leverancier kan instellen.
Algemene voorwaarden Pottery Pots
Art. 1 Wijzigingen
1.1 Wijzigingen in de koopovereenkomst en afwijkingen van deze algemene verkoopvoorwaarden zullen slechts van kracht zijn, indien zij schriftelijk of mondeling tussen koper en Pottery Pots B.V. zijn overeengekomen.
1.2 Indien wijzigingen leiden tot verhoging of verlaging van de kosten, dient een daaruit voortvloeiende wijziging in de koopprijs schriftelijk tussen partijen te worden overeengekomen
1.3 Bij gebreke van overeenstemming omtrent de wijziging van de koopprijs is een geschil tussen partijen aanwezig, waarop art. 14 van deze algemene verkoopvoorwaarden van toepassing is.
Art. 2 Kwaliteit en omschrijving
2.1 Pottery Pots B.V. verbindt zich jegens de koper om hem de goederen te leveren in de omschrijving, kwaliteit en hoeveelheid als nader in de offerte omschreven. Koper stemt er mee in – en is zich bewust van het feit – dat de producten handgemaakt zijn zodat Pottery Pots B.V. niet kan instaan voor 100 procent gelijkenis tussen het gekochte en het bestelde, hetgeen de beloofde kwaliteit onverlet laat.
2.2 Pottery Pots B.V. verbindt zich jegens de koper hem goederen te leveren, die: van degelijke materialen zijn vervaardigd en van een degelijke uitvoering zijn;
in alle opzichten zo veel mogelijk gelijk zijn aan eventuele monsters, of modellen, die door Pottery Pots B.V. en/of de koper ter beschikking zijn gesteld of verstrekt (met uitzondering van hetgeen in lid 1 van dit artikel is opgenomen);
in de orderbevestiging zijn omschreven.
2.3 De koper kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen indien hij niet binnen twee weken nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij Pottery Pots B.V. heeft gereclameerd.
2.4 Blijkt het geleverde binnen twee jaar na ontvangst ervan constructiefouten te bevatten, dan dient koper, mits hij de goederen normaal heeft gebruikt, deze direct bij Pottery Pots B.V. te melden.
2.5 Na ommekomst van twee jaren komt koper geen enkel recht op reclame meer toe.
Art. 3 Verpakking en verzending
3.1 Pottery Pots B.V. verbindt zich jegens de koper om de goederen behoorlijk te verpakken en op zodanige wijze te beveiligen, dat zij bij passend vervoer hun bestemming in goede staat bereiken.
3.2 De goederen zullen door Pottery Pots B.V. bezorgd worden op, dan wel ter bezorging worden verzonden naar de overeengekomen plaats of plaatsen op de wijzen als in de order is bepaald of naderhand is overeengekomen.
3.3 Koper stemt er mee in – en is zich ervan bewust – dat het transport veelal over water plaatsvindt zodat de leveringstermijnen niet op de dag nauwkeurig kan worden gegarandeerd.
3.4 Wanneer Pottery Pots B.V. voor de verpakking en het transport laadborden, pakkisten, kratten, containers enz. ter beschikking heeft gesteld of door een derde — al dan niet tegen voldoening van statiegeld of een waarborgsom — ter beschikking heeft doen stellen, is de koper verplicht (tenzij het om eenmalige verpakking gaat) deze laadborden enz. terug te zenden naar het door Pottery Pots B.V. opgegeven adres, bij gebreke waarvan de koper aan Pottery Pots B.V. schadevergoeding verschuldigd is.
3.5 Koper verbindt zich om de door hem ontvangen goederen direct te controleren op hoeveelheid en transportschade, waarbij hij afhankelijk van de uitkomst van deze controle al dan niet tekent voor de goede ontvangst van de partij, die daarmee aan de overeenkomst beantwoordt.
Art. 4 Eigendomsovergang en risico
4.1 Behoudens het gestelde in de leden 2 en 4 van dit artikel zal de eigendom van en het risico voor de goederen op de koper overgaan bij aflevering, tenzij partijen anderszins zijn overeengekomen (zoals wanneer de koper het transport betaalt en de eigendom vanaf het moment van verschepen overgaat, het zogenaamde Free on Board principe).
4.2 Zolang de koper niet het volledige bedrag van de koopsom met eventueel bijkomende kosten heeft voldaan of daarvoor zekerheid heeft gesteld, behoudt Pottery Pots B.V. zich de eigendom van de goederen voor. In dat geval gaat de eigendom op de koper over, zodra de koper aan al zijn verplichtingen jegens Pottery Pots B.V. heeft voldaan.
4.3 Indien er gerede twijfel bij Pottery Pots B.V. bestaat omtrent de betalingscapaciteit van de koper, is Pottery Pots B.V. bevoegd de bezorging van goederen ingevolge art. 4 lid 2 uit te stellen, totdat de koper zekerheid voor de betaling heeft verschaft. De koper is aansprakelijk voor de door Pottery Pots B.V. door deze vertraagde aflevering te lijden schade.
4.4 Als Pottery Pots B.V. op verzoek van de koper overeenkomstig het bepaalde in art. 5 de verzending uitstelt, zullen de goederen eigendom blijven van Pottery Pots B.V. en voor diens risico blijven, totdat de goederen bij de koper zijn bezorgd en afgeleverd op de in art. 4 lid 2 bedoelde plaats of plaatsen.
Art 5. Tijdstip en levering
5.1 Pottery Pots B.V. zal de goederen leveren op het tijdstip of onmiddellijk na het einde van de leveringstermijn, dat resp. die bepaald is in de orderbevestiging. Indien een leveringstermijn is overeengekomen, vangt deze aan op de datum waarop Pottery Pots B.V. de order heeft bevestigd.
5.2 Tijdige levering geschiedt altijd onder de voorwaarde dat de actuele voorraad dit toelaat. Zo dit niet het geval is, dan ontvangt koper een bericht waarin Pottery Pots B.V. vermeldt wat de te verwachten afwijkende leveringstermijn, die nooit meer dan 150 dagen zal bedragen, zal zijn.
5.3 Vertraging in het transport (dat veelal over waterwegen plaatsvindt) levert koper geen reden tot ontbinding van de overeenkomst en geen grond tot het vorderen van schade op.
Art. 6 Overmacht
6.1 De in art. 6 bedoelde leveringstermijn wordt verlengd met de periode, gedurende welke Pottery Pots B.V. door overmacht is verhinderd aan haar verplichtingen te voldoen.
6.2 Van overmacht aan de zijde van Pottery Pots B.V. is sprake, indien zij na het sluiten van de koopovereenkomst verhinderd wordt aan haar verplichtingen uit deze overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, terrorisme, oproer, molest, brand, waterschade, overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in- en uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, defecten aan machinerieën, storingen in de levering van energie, alles zowel in het bedrijf van Pottery Pots B.V. als bij derden, van wie Pottery Pots B.V. de benodigde materialen of grondstoffen geheel of gedeeltelijk moet betrekken, evenals bij opslag of gedurende transport, al dan niet in eigen beheer, en voorts door alle overige oorzaken (zoals weersomstandigheden), buiten de schuld of de risicosfeer van Pottery Pots B.V. ontstaan.
6.3 Indien door overmacht de levering meer dan twee maanden vertraagd wordt, zijn zowel Pottery Pots B.V. als de koper bevoegd de overeenkomst als beëindigd te beschouwen.
6.4 Indien de overmacht intreedt, terwijl de overeenkomst reeds ten dele is uitgevoerd, heeft de koper, indien door overmacht de resterende levering meer dan twee maanden vertraagd wordt, de bevoegdheid om hetzij het reeds afgeleverde gedeelte van de goederen te behouden en de verplichting de daarvoor verschuldigde koopsom te voldoen, dan wel de overeenkomst ook voor het reeds uitgevoerde gedeelte als beëindigd te beschouwen onder verplichting hetgeen hem reeds geleverd was naar Pottery Pots B.V. terug te zenden voor rekening en risico van de koper, indien de koper kan aantonen, dat het reeds afgeleverde gedeelte van de goederen door de koper niet meer doeltreffend kan worden gebruikt ten gevolge van het niet afleveren van de resterende goederen.
Art. 7 Garantie
7.1 Pottery Pots B.V. aanvaardt eventuele aansprakelijkheid voor schade van de koper, of van de afnemers van de koper, aan en door de goederen, optredende tijdens de in de orderbevestiging vermelde garantieperiode van twee jaar, tenzij de schade het gevolg is van het feit dat de koper of een afnemer van hem de goederen gebruikt in strijd met de daarbij verstrekte gebruiksaanwijzing of anderszins bij het gebruik of transport onzorgvuldig heeft gehandeld. Aansprakelijkheid kan alleen ontstaan wanneer de goederen leeg en vrij van gebruik schade hebben berokkend.
7.2 De aansprakelijkheid van Pottery Pots B.V. is beperkt tot kosteloos herstel van een gebrekkig goed of tot vervanging van dat goed of van een onderdeel ervan, een en ander ter beoordeling van Pottery Pots B.V.
Art. 8 Prijs en betaling
8.1 De koopprijs omvat, behalve de prijs voor de goederen, de kosten van de verpakking, het transport en de afleveringskosten ter plaatse door de koper binnen Nederland aangewezen.
8.2 De koper is verplicht de koopprijs binnen veertien dagen na aflevering te voldoen, tenzij partijen via de offerte, de acceptatie en de orderbevestiging van deze termijn afwijken (zoals bij een overeengekomen betaling vooraf). Koper is niet bevoegd op deze koopprijs enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering in mindering te brengen.
8.3 Indien de koper niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet en evenmin gevolg geeft aan een ingebrekestelling met een termijn van één week, is Pottery Pots B.V. bevoegd de koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen, zodat koper verplicht is de partij goederen ordentelijk aan Pottery Pots B.V. te retourneren. In dat geval is de koper aansprakelijk voor de door Pottery Pots B.V. geleden schade, onder meer bestaande uit winstderving, uit transportkosten (heen en terug) en uit de kosten van de ingebrekestelling.
8.4 Indien Pottery Pots B.V. bij wanprestatie van de koper tot buitengerechtelijke maatregelen overgaat, komen de kosten daarvan voor rekening van de koper. Het gaat hier om de kosten over de hoofdsom overeenkomstig het Besluit voor vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten. Deze buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal € 40,- en maximaal, afhankelijk van de hoofdsom, € 6.775,-
8.5 Indien de koper niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is Pottery Pots B.V. gerechtigd om vanaf de datum van opeisbaarheid een rentepercentage van 12% over de hoofdsom te vorderen.
Art. 9 Wettelijke vereisten
9.1 Pottery Pots B.V. waarborgt dat het ontwerp, de samenstelling en de kwaliteit van de goederen, die op grond van de order geleverd moeten worden, in alle opzichten voldoen aan alle ter zake toepasselijke eisen, die gesteld worden in wetten en/of andere van overheidswege ter zake gegeven voorschriften, die van kracht zijn op het tijdstip van het sluiten van de koopovereenkomst.
9.2 Het in lid 1 bepaalde is van toepassing op het normale gebruik van de goederen.
Art. 10 Ontbinding
10.1 Onverminderd het bepaalde in art. 9 wordt de koopovereenkomst, voor zover deze niet integraal door koper is nagekomen, ontbonden (zonder rechterlijke tussenkomst) na een schriftelijke verklaring op het tijdstip waarop de koper in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of door beslaglegging, ondercuratelestelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn vermogen of delen ervan verliest
10.2 Door de ontbinding worden zijn de vorderingen van Pottery Pots B.V. onmiddellijk opeisbaar. De koper is verantwoordelijk voor de (terug)levering van de goederen en aansprakelijk voor de door Pottery Pots B.V. geleden schade, onder meer bestaande uit winstderving en transportkosten.
Art. Toepasselijk recht
Deze overeenkomst is onderworpen aan het Nederlandse recht.
Art. 13 Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en aanvaardingen van de zijde van Pottery Pots B.V.. Voor zover Pottery Pots B.V. in haar aanbod of aanvaarding zou verwijzen naar andere voorwaarden, wordt de toepasselijkheid daarvan uitdrukkelijk van de hand gewezen.